de Hoop

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Leistenen

 

De Hoop is een zestienkantige molen waarvan de romp met leistenen is bedekt. In dit opzicht is de molen uniek voor Nederland én Europa.

 

De molen is in 1817 in Duitsland gekocht, naar Nederland vervoerd en in Horn weer opgebouwd op de Muyenberg, later de Mussenberg of Muizenberg genoemd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Naam

de Hoop

Plaats

Horn

Type

beltmolen

Bouwjaar

1817

Status

maalvaardig

Functie

korenmolen

Molendb

gegevens

 

 

  Foto’s links en onder: juli 2007,  de

  remkleppen van het Dekkersysteem ontbreken

 

 

 

 

 

 

 

       

 

           advertentie 17 maart 1860 

 

 

 

 

                                                 advertentie 24 januari 1863           

Opvolging

 

Landbouwer Jacques Leurs en molenaar Willem Evers haalden de molen naar Horn, ruim twintig jaar later stond hij op naam van Hendrik Verlinden. In 1860 werd de molen te koop aangeboden: “Een zeer goede Windgraanmolen met 2 koppelen steenen, gelegen te Horn, op Muizenberg”.

 

Waarschijnlijk is de molen niet verkocht, want Van Bussel meldt in zijn standaardwerk ‘De Molens van Limburg’ dat de erven Verlinden de molen in 1883 verkochten aan Jan Michel van de Voort.

 

Van de Voort was in 1863 al wel mulder op de molen, getuige een advertentie waarin hij als molenaar te Horn, hout te koop aanbiedt. De andere molen van Horn, de Welvaart, was toen nog niet gebouwd.

 

 

 

 

                                                          advertentie 11 juni 1870

 

 

Molenaarsters

 

Nadat de latere telg molenaar Jan Michiel Hubert van de Voort in 1949 stierf, zette zijn weduwe Maria Sophia Agnes Vermeulen (‘Nes’) met haar 16 jarige dochter het maalbedrijf voort tot 1958. Zij was toen de enige vrouwelijke beroepsmolenaar op een windmolen. De gemeente Horn kocht de buiten gebruik staande molen tien jaar later.

 

Wiekensysteem

 

De molen heeft een kort gevlucht en maalde door de gunstige overbrengverhoudingen licht, maar zonder grote capaciteit. In 1934 werden ‘Dekkerwieken’ aangebracht. De vinding was van molenbouwer A.J. Dekker. De molenroede werd omgeven met een metalen omkleding die aan de voorkant  rond om de roede loopt en aan beide zijden naar achteren spits uitloopt, aansluitend op het hekwerk. Dat geheel is meer aerodynamisch, het lijkt op de vormgeving van een vliegtuigvleugel. Door de verminderde luchtweerstand, wordt de capaciteit van de molen vergroot.. In de jaren twintig, toen dit model ontwikkeld werd, was de vinding revolutionair.

 

 

 

 

 

op de baard van de molen: de Hoop, anno 1817

 

 

 


 

Grootscheepse restauratie

 

Na eerder groot onderhoud in 1951 toen o.a. de beplating van de Dekkerwieken en de bekleding van de romp vernieuwd werden,

onderging de molen in 1975 opnieuw een opknapbeurt. Bij die gelegenheid kreeg de romp zijn lei-bedekking terug. In de loop der jaren daarna, verloren de Dekker-wieker hun remkleppen en raakten in steeds slechtere staat. In 2008 werd een grootscheepse renovatie van wieken en molen ingezet.

 

Op 3 oktober 2009, Limburgse molendag, werd de molen na de grondige opknapbeurt feestelijk heropend. De maalkoppels waren op orde gebracht door vervanging van een loper, verzwaring van een andere loper en het scherpen van de stenen. Het gevlucht was gerestaureerd: de buitenroede gerepareerd, de binnenroede vervangen, en de Dekkerbeplating en de remkleppen vernieuwd.

 

 

 

                              

 

 

 

 

                     

 

 

 

Kunstproject

 

Bij de molen heeft kunstenaar Jan Peeters uit Baexem voor de opening een kuntproject gerealiseerd met de titel ‘Performance van een molen’. In de jaren zestig had hij in de molen zijn schilders-atelier. Het kunstwerk bestaat uit een stapeling van duizend gevulde jute zakken rond de belt van de molen.

 

De kunstenaar: “Mijn idee hierachter is dat een doordeweekse molen, in al haar gewone doen, en dus zonder toeters, bellen en vlaggen, de meeste allure heeft. In deze vorm is ze het meest waarachtig. Op deze manier wordt het werkritme, de ademhaling en de ziel van de molen tastbaar gemaakt. Dit uitgangspunt is overigens gebaseerd op een tekst uit een brief van Vincent van Gogh aan zijn broer Theo, waarin hij stelt dat een boerenmeisje mooier is in haar bestoven en gelapte blauwe rok, dan in een damespak. Dan is namelijk het echte er af ..”

 

 

 

       

 

 

 

               

 

 

 

                        

 

 

 

 


 

Ansichtkaarten en knipsels

 

 

          

 

                                                                                                                                 1975

 

 

                      

 

                         zonder lei-bedekking

 

 

                       

 

 

 

                                               

 

                         1952

 

 

 

 

 


 

Foto’s: juli 2007 en oktober 2009

 

 

 

 Site Leumolen

 

 

 Site De molens van Leudal